På gång i mitt trädgårdsliv...

VÄLKOMMEN ATT BESÖKA TRÄDGÅRDEN EFTER ÖVERENSKOMMELSE. HAR ALLTID LITE VÄXTER TILL FÖRSÄLJNING.

OBS!

Flyttat till annan ort. Sidan under uppdatering!




måndag 3 mars 2014

Aurikler - Primula auricula och Primula x pubescens

Med anledning av att jag idag fick ett gäng fröer av en aurikelsamlare i Tyskland och i förra veckan fick jag fröer från Ray
 /http://www.raysauriculas.blogspot.se/
så fick jag nu lust att göra ett inlägg om just aurikler. Själv orkar jag inte hålla på med krukor till showauriklerna, vilket jag kanske borde, utan har alla i trädgården. Jag har faktiskt ingen ordning på om det är P. auricula eller P. x pubescens heller. Egentligen KAN JAG INGET om aurikler, men jag har ganska många. Gillar variationen i blomman, hur den ändrar sig under säsongen och spänningen det ger att få se den blomma för första gången.

Jag har under några års tid haft ett gäng fröplantor, sådda från blå och rosa, som jag i princip fått slänga efter folk. De växer dåligt i sina krukor, trots omplantering och blommar oftast inte. Så en dag satte jag ut några i rabatten, och det var då jag fattade att de kan variera i färg!! Nu är jag ganska glad att jag har en del kvar, vem vet hur de ser ut. Jag visar ett gäng här nedan och har ni namn som inte jag har så skriv gärna till mig. De flesta är dock frösådda och saknar namn. De två småblommiga ska ha sortnamn, köpta av en på Bornholm och jag har tappat bort namnen.








Primula x pubescens 'Dorothea Werner'   





P. auriculata Ceve´s Röda







3 kommentarer:

  1. Oj vilka godingar du visar:) Jag kan inget om aurikler men jag har några stycken. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. ÅÅ några av dina har inte jag...blink,blink:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Skønne billeder af dine aurikler og enhver har lov til at bare have blomster glæden uden at skulle vide hvad hver enkelt hedder, du er bare omringet af plante nørder der syntes det er lettere at holde styr på hvad der er hvad når de har et navn - tak fordi du deler kram

    SvaraRadera