På gång i mitt trädgårdsliv...

VÄLKOMMEN ATT BESÖKA TRÄDGÅRDEN EFTER ÖVERENSKOMMELSE. HAR ALLTID LITE VÄXTER TILL FÖRSÄLJNING.

OBS!

Flyttat till annan ort. Sidan under uppdatering!




måndag 29 januari 2018

Plantinventering - inköp - överskott till försäljning

Lilium 'Night Flyer'
Nu är tiden nästan olidlig och jag är snudd på deprimerad och väntar bara på att våren ska komma. Nu hinner man dock studera växter i lugn och ro och planera för vad som ska göras när man väl kan sätta igång. Det går att göra en del ute nu med men lusten är inte så stor när det blåser halv storm och regnar och man vet att kylan kommer snart igen.

Nya växter kommer det utan tvekan att bli och jag har köpt hem lite extra för att ha till försäljning eftersom det ofta uppskattas av besökare. Liljor, ljung, trillium och rhododendron är några släkten jag köpt ganska många av. Lilium 'Night Flyer' är en favorit som jag köpt fler av och även kommer att ha till försäljning.
Jag gillar mörka inslag ihop med det lite ljusare.
Inte Lilium 'Kushi Maya' men snarlik men mindre och mer vit.
Ljungväxter av olika slag har jag odlat i några år och förökar lite då och då. De finns i olika färger och med fyllda blommor men framförallt är det bladverket (om man nu kallar det så) som finns i lysande färger från silver, grönt, gult, lysande orange och rött.

En av de med fyllda blommor är 'Kinchruel' som har vita blommor till de mörkgröna barren.

Samma som ovan tillsammans med Gentiana sino-ornata 'Blue Diamond'

En av de mer färgsprakande Calluna vulgaris är 'Red Carpet'
Rosa blommor på 'Red Carpet'
Gula barr har E.V 'Cottswood Gold'
Ytterligare fina sorter är 'Dark Star', 'Dark Beauty' 'Zoe' och 'Zeta' m.fl. Jag kommer att ha flera till försäljning så håll utkik efter min lista om du är intresserad. Övrigt som kommer att finnas till försäljning är Trillium tschonkii, Trillium camschatcense 'Nemoro' och Trillium grandiflorum fl. pl. Japan (stora fyllda blommor) samt Anemone nemorosa 'Blue Eyes' bland annat. Följ gärna sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar