På gång i mitt trädgårdsliv...

VÄLKOMMEN ATT BESÖKA TRÄDGÅRDEN EFTER ÖVERENSKOMMELSE. HAR ALLTID LITE VÄXTER TILL FÖRSÄLJNING.

OBS!

Flyttat till annan ort. Sidan under uppdatering!




lördag 1 maj 2010

1 maj! Hällregn och inte mycket gjort


Dagen började bra med att jag äntligen fick lättat mitt dåliga samvete med att bära upp alla frökrukor från källaren. Nu är det kaos på min inglasade altan. Omskolat och ickeomskolat, o ickegrott och Pelargoner och annat trängs där ute. Så som genom ett trollslag blev jag helt urkass, matt och yr så jag kunde inte stå på benen. Efter en halvtimmas vila så kom regnet med en sån kraft och det värsta var över, men kroppen är ännu "trött" och det spänner i pannan. Tröttsamt att bli så påverkad av vädret. En fotorunda fick det bli och lite namning av bilder.

Något jag väntat på några år är denna - nu äntligen - hoppas jag, om inte Herr Frost vill illa. Jag har blivit lovad att den ska vara gul, min svavelpion men jag tror den är rosa. Och är den det så ska jag skaffa en gul...



Hittade en del annat smått och gott som gladde mig och jag lyckades nästan förtränga allt jag behövt göra.

Visade nog en bild igår på en utslagen Jeffersonia dubia men jag tycker den var finare idag med regnet på sig och ihopslagen, nästan iallafall.



Äntligen börjar jag få många blommande Trillium och fler och fler sippor slår ut. Anemonella thalictroides 'Cameo' är en som är fin, däremot är jag besviken på många andra till exempel Anemone nemorosa 'Pink Delight' som jag inte tycker är så speciell - fotona blev inte heller bra.



Det är svårt att hinna med nu när det ena efter det andra kommer, men att njuta är det är väl det som är meningen med trädgården?

6 kommentarer:

  1. Din första bild i inlägget är ursnygg!!! Makro?

    VÄntar med spänning på den där läckra svavelpionknoppen nu...
    Ha det!

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder!
    Färgen på Jeffersonia dubia är så läcker!!
    Spännande med svavelpionen!
    Ha det gott!
    //Margot

    SvaraRadera
  3. Jeffersonian är fin, håller med dig. Dina ser precis ut som mina idag. Jag hoppas du får din svavelgula pion och ingen rosa (även om de också är fina) men det spelar ingen roll. När det gäller svavelpion vill man gärna ha en gul.

    SvaraRadera
  4. Tyvärr har jag inget macroobjektiv på denna kameran än, så Hillevi nej, det är det vanliga.

    SvaraRadera
  5. Fina bilder Camilla! Det är bråda dagar nu för tiden men som du säger man ska NJUTA av sin trädgård:) Så om en stund ska jag ut och flytta ut alla mina "moderplantor" av fuchsior till logen där de står med logdörrarna öppna på dagen och stängda på natten på så vis avhärdas det rätt snabbt;) Detta är en syssla som jag verkligen njuter av. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera