På gång i mitt trädgårdsliv...

VÄLKOMMEN ATT BESÖKA TRÄDGÅRDEN EFTER ÖVERENSKOMMELSE. HAR ALLTID LITE VÄXTER TILL FÖRSÄLJNING.

OBS!

Flyttat till annan ort. Sidan under uppdatering!




söndag 21 januari 2018

Öppen trädgård 2018

I år har jag beslutat mig för att ha Öppen Trädgård vid flera tillfällen och då är det bara att titta förbi. Jag kommer då troligen vara mitt i något nytt projekt vilket innebär att man får ta det som det är. Det finns mycket växter att titta på under hela säsongen som blommar. Jag kommer i detta inlägg att presentera några bilder som visar vad man kan vänta sig vid de olika tillfällena, om inte väder och annat ställt till det. Det finns alltid växter till försäljning och i år kommer jag ha ganska mycket eftersom jag frösått en hel del, till och med annueller, samt att jag gjort om i en del rabatter och delat plantor. Hinner jag så lägger jag ut en växtlista här på bloggen senare under säsongen.

Följande dagar kommer jag att ha öppet: 

Söndag 8 april, kl. 13-16
Söndag 29 april kl. 13-16
Tisdag 1 maj kl. 13-16
Söndag 20 maj kl. 13-16
Onsdag 6 juni kl. 13-16
Söndag 17 juni kl. 13-16

Samt vid Tusen Trädgårdar och Lands Öppna Trädgårdar och då är det andra tider som gäller. Då erbjuder jag även fika för en billig peng.

Trädgården förändras hela tiden under säsong och under årens lopp, mestadels med min inverkan men också för att växterna blir större eller dör. Förra året tog jag bort en del gräsmatta och gjorde nya grusgångar och rabatter, några av projekten är ännu inte färdiga för jag saknar material och för att det måste växa till sig. Här är baksidan - norr som fått grus runt rabatterna istället för gräs och maskrosor som jag höll på att bli galen på. Detta är i början av maj när flera rhododendron blommar som bäst.

   
Pulsatilla, Corydalis, Anemone nemorosa och Helleborus
I april ser det ganska kalt och risigt ut i rabatterna eftersom det mest är lökväxter, olika sippor och julrosor som blommar och det har inte börjat grönska än. Nedan följer några olika exempel på vad som finns att skåda. Julrosor finns ett trettiotal, blåsippor har jag också en ganska stor samling av nu och jag älskar corydalis, tulpaner och krokus. Förutom det finns ett tjugotal olika vitsippor samt andra tidigblommande växter, i stenpartiet är det saxifragorna som börjar blomma i april.



Crocus 'Zenith'

Crocus heuffelianus en favorit som förökar sig med utlöpare.

Hepatica japonica - vet ej namnet i skrivandets stund

Lägg till bildtext

Felvänd bild på Hepatica japonica 'Shiokuso'
Bland de tidiga tulpanerna är T. sylvestris, älskad vildtulpan
När vi sedan går över i maj så börjar det hända saker. Rhododendron och framförallt Azaleorna sprakar i färg tillsammans med tulpaner, narcisser och en del tidigblommande perenner såsom pioner och iris. Många andra träd och buskar blommar också nu och dofterna fyller hela trädgården.

Stora rabatten i söderläge Camassia, Trollius, Allium samt de tulpaner som inte blommat över.

Lite för hysteriskt men det är underbart ändå. Azaleor, violkungsljus och mycket mer.

Dillpionshybrid

Svavelpion

Minns ej vilken men ytterligare en av de tidiga vildarterna.


Tulipa 'Little Gem' är en riktig favorit

Blommorna på Snödroppsträdet - Halesia monticola 'Pink Arnold'

Rosenhagtorn - odlas och säljs inte så ofta nu eftersom de har en tendens att få rost på bladen och fälla dem. 

Kalmia latifolia 'Elf' - suddig bild.


Ja så kommer juni men det får vänta - det är för mycket som blommar då och nu måste jag göra annat i väntan på våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar