På gång i mitt trädgårdsliv...

VÄLKOMMEN ATT BESÖKA TRÄDGÅRDEN EFTER ÖVERENSKOMMELSE. HAR ALLTID LITE VÄXTER TILL FÖRSÄLJNING.

OBS!

Flyttat till annan ort. Sidan under uppdatering!




lördag 6 januari 2018

Tillbakablick på 2017

Uppdaterar lite om vad som hänt senaste året i trädgården och mina tankar kring vad som varit lyckat och mindre lyckat. Några nya växter presenteras. Efter en mild vinter så kom det några sena frostnätter som följdes av en extrem torka. Detta ledde till att det var ett otroligt bra år för Rhododendron och Rosor som blommade rikligt. Värre var det för flera lökväxter bland annat Krolliljor och Hundtandsliljor som frös nästan allihop.


Frösådd Rhododendron Schlippenbachii blommar för första gången.

Frösådd Rhododendron Viscy blommar för första gången

Rhododendron 'Orange Flirt' blommar för första gången.

Azurro och Metallica blommar rikligt i år.

Vet ej namn

Moosers Maron är min favorit snygg färg på både blomma och tillväxt.
Torka och bevattningsförbud gjorde att många växter såsom ormbunkar vissnade ner helt och allt var betydligt lägre än vanligt och en del av frodigheten uteblev. Nejlikor och torktåliga växter trivdes förstås ändå. Tyvärr blev jag inte av med sniglar som en del tydligen hade turen att ha färre av, så fort regnet kom så invaderade de trädgården.

Bland det första jag gjorde denna säsong var att köra ut singel på baksidan där det tidigare var gräsmatta. Detta fick till följd att jag fick hälsporre som tyvärr inte gav med sig förrän långt in på senhösten och gjorde mig begränsad under hela sommaren. Jag blev i alla fall nöjd med resultatet.


 Andra projekt jag gjorde och som inte är färdiga ännu är bland annat två torvblocksrabatter, ett stenparti med småbarrväxter och annat samt en iris- och gräsrabatt där min gamla kompost tidigare varit. I vår får jag fortsätta att färdigställa dessa projekt och hoppas på tillväxt.

Några nya växter och några gamla jag glatts åt i år.


Helionopsis tubiflora 'Temple Blue'

Denna, Db Ellen Speckled är inte ny men många blommor på Helleborus i år.

Geum hör till favoriterna här 'Flames of Passion'

Geum 'Lisanne'

Echinacea Ev. 'Eccentric' i förstadiet...

...längre fram...

...helt fullblommande...

Sanguinaria canadensis 'Star'

En av de fem som blommade i år tyvärr har nog många andra dött.

Epipactis palustris blommade äntligen efter flera år.

Inte ny men Kalmia latifolia 'Elf' en favorit som blommade bra.

Flera nya berberis har det blivit i år av de mindre sorterna.

Höstfärg på Berberis

Arisaema costatum en av ett fåtal som klarar min torra trädgård.

Trillium erectum hybrid - en flertal nya har jag samlat på mig.

 



2 kommentarer:

  1. Kul att få följa med på både nytt och gammalt. Rhododendronhybrider tycker du att frösådderna blivit som föräldern? I så fall är det ju värt att pröva tänker jag :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Tack Carina :)

    Jag har en del som blivit lika föräldrarna och många jag ännu inte sett. Det tar ju mellan 6-10 år nästan beroende på art/sort för att den ska blomma, men jag upplever att de blir härdigare om man får dem att överleva första åren.

    Camilla

    SvaraRadera