På gång i mitt trädgårdsliv...

VÄLKOMMEN ATT BESÖKA TRÄDGÅRDEN EFTER ÖVERENSKOMMELSE. HAR ALLTID LITE VÄXTER TILL FÖRSÄLJNING.

OBS!

Flyttat till annan ort. Sidan under uppdatering!




onsdag 7 februari 2018

Vitsippor och annat

 Nu har jag uppdaterat plantlistan med ytterligare några växter, mest stenpartiväxter och olika sippor. 
Anemone nemorosa pink - växer riktigt långsamt och är ej delningsbar ännu trots att jag haft den i flera år.
Idag har vi snö och jag gick ut och sågade några träd som jag egentligen skulle tagit bort grenar från i höstas men inte hann/orkade. Det är perfekt för man håller sig varm samtidigt som man ändå kan göra något vettigt. Nu ligger dock grenar över hela trädgården men de hoppas jag kunna ta undan nästa vecka när vi har sportlov. Som sagt marken är vit av snö och det är för kallt tycker jag och då längtar man efter alla vårväxter. Här kommer några sippor varav några jag kommer att dela till våren. Jag har många fler men jag nöjer mig med dessa idag. 


Anemone x lipensis 'Stiby' - svavelsippa med grönvariegerade kronblad

'Stiby' igen

Anemone nemorosa 'Virescens' - grön vitsippa

Anemone nemorosa 'Palez Vous' - en favorit -

'Parlez Vous' igen - bladen är bruna först och det blir snygg kontrast

Anemone nemorsa 'Pink Delight' - lite variabel och knepig att dela tycker jag.

Anemone nemorosa 'Grön Knapp' snygg när beståndet är stort


Anemone nemorsa 'Hedda'
Köpt som Anemone oregana men tror det är fel, rosa i början och sen mer lila
Anemone levellei - Glansanemon blommar i juni/juli


4 kommentarer:

  1. Bedårande vårblomning!
    Med tanke på att du listat tillfällen för Öppen trädgård blir jag förstås jättesugen på att hälsa på, men undrar var din trädgård finns nånstans.
    Hälsningar
    Anette

    SvaraRadera
  2. Vilka fina sippor du har. Grön knapp var väldigt söt...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Hej Anette!

    Min trädgård finns i Värnamo. �� Har du vägarna hitåt är du välkommen.

    Tack för kommentaren

    SvaraRadera