På gång i mitt trädgårdsliv...

VÄLKOMMEN ATT BESÖKA TRÄDGÅRDEN EFTER ÖVERENSKOMMELSE. HAR ALLTID LITE VÄXTER TILL FÖRSÄLJNING.

OBS!

Flyttat till annan ort. Sidan under uppdatering!




tisdag 5 juni 2018

Sol, torka och bevattningsförbud - vad gör man?

Frösådda Lilium pyrenaicum
Förra året kom torkan och bevattningsförbudet senare och mycket klarade sig nog tack vare regnet senare men i år vet i katten...Jag försökte vattna innan förbudet kom eftersom jag visste att det troligen skulle komma men att täcka hela trädgården är knappt möjligt och vissa ställen fick inget vatten. Det ser bedrövligt ut. Det är sällan min gräsmatta blivit gul men till och med den är nu på god väg.





Stenparti och hostor - torrt och lågt
Det finns vissa växter som allt verkar trivas i torkan och det är ju tur, pioner, blåsippor och liljor verkar klara sig värre är det med silverax, astilbe och rhododendron som nu vill ha vatten och för att inte tala om bergvallmon.





Old Rose Dandy blommar som bäst nu.






Iris germanica 'Rapture in Blue'



Okänd felleverans

Jag vill inte plantera nytt när jag inte kan vattna, lite hann jag ju dock att få ner innan det blev torrt så det måste jag stödvattna nu med kanna. Hoppas på några dagar regn senare i sommar för det är mycket som skulle flyttas och jag har köpt ca 20 nya rhododendron. Rensning har det inte blivit mycket av då myggen har varit galna både dag- och kvällstid. Nä nu ska jag inte klaga så mycket vissa ställen är fortfarande ok även om de inte är som jag tänkte mig. Fokus får ligga på det som är vackert och det är det jag ska försöka visa här. Fler växter har tillkommit på försäljningsborden som jag försöker hålla fukten på genom vattenbad. En pall med jord (54 säckar) har gått åt i år + lite till och ca hälften bara till krukor. 😬😲


Olika Edraianthus i stenpartiet



Dianthus blommar i stenpartiet

Paenoia 'Green Halo'
 I år är blomningen lite ur led som man säger. Rhododendron och azaleor brukar blomma som bäst de är utblommade, pioner som brukar blomma kring midsommar tillsammans med iris blommar nu. Pionen Green Halo brukar ha sällskap av gröngul stormhatt och variegerat silverax samt Melanthinum virginicum som också är gröngul i början men i år står den helt själv och saknar sina färgkompletterande kompisar.



Sist men inte minst vill jag slå ett slag för de olika ljungen som finns. Vacker vår och höstfärg och blommor vid olika tider. Nästa inlägg kanske handlar om den plats som blivit när jag fått stammat upp mina rhododendron och några magnolior.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar