På gång i mitt trädgårdsliv...

VÄLKOMMEN ATT BESÖKA TRÄDGÅRDEN EFTER ÖVERENSKOMMELSE. HAR ALLTID LITE VÄXTER TILL FÖRSÄLJNING.

OBS!

Flyttat till annan ort. Sidan under uppdatering!




fredag 25 februari 2011

Pärlhyacinter - är det något speciellt?

Muscari 'Baby´s Breath'
De ser väl likadana ut allihop? Så är det många som tycker har jag hört. Men, nej, det vill jag inte påstå. Tyvärr har jag inte namn och bild på mina och jag har inte heller sett de senast inköpta blomma, så jag ser fram emot våren nu.







På växtmarknader och hos bl.a. Janis Ruksans i Estland och Gerbianska kan man hitta en del ovanligare arter och varianter, i det vilda kan de variera. Jag har aldrig haft problem med att de försvinner (röta eller sork)men risken är att man gräver upp dem men då blir det ju bara fler men lite spridda. De passar som regel i alla typer av rabatter och jag tror det finns arter som föredrar stenparti (men det är jag inte hundra på).

Här nedan följer ett urval, den lila har jag inget namn på, den kan vara köpt som en M. pallens men ser inte ut så, pallens är en blek variant som jag väntar att få se till våren. Likaså har jag inte namn på den ljusblå låga sorten som är på den suddiga bilden, köpt på växtmarknad.













Jag samplanterar nästan alltid Tulpaner och Pärlhyacinter eftersom jag tycker de är fina tillsammans.



4 kommentarer:

  1. Pärlhyacinter är underbara tycker jag, har dock bara de vanliga men skulle inte ha något emot att ha flera sorter om jag bara fick ha dem ifred för rådjuren;( Samplantera med tulpaner kan jag också glömma pga dessa marodörer. Dina foton är helt underbara Camilla, skulle såå gärna ha alla dessa fantastiska tulpaner men det får vänta tills vi har hängnat in tomten och det lär nog inte hända om ingen firma sponsrar oss:)) Ha en trevlig helg/Monne

    SvaraRadera
  2. åå den som börjar blomma på toppen först var ju för underbar:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Ja du Monne, här är det blodmjöl och granris som gäller i början på våren, och i värsta fall hinkar på nätterna. Sen försvinner rådjuren iaf. Hararna är dock framme men det mesta klarar sig. Nu ser trädgården ut som en krigzon med kompostgaller, nät, säckväv och t.o.m. örngott och fiberdukar. De äter på allt. Granris över alla Roddar. Inte kul, men vad gör man inte?

    SvaraRadera
  4. Wow vilka härliga bilder! Jag visste inte att det fanns så många olika, har bara de vanligaste själv! Superfint tillsammans med tulpaner, det tipset måste jag komma ihåg:)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera