På gång i mitt trädgårdsliv...

VÄLKOMMEN ATT BESÖKA TRÄDGÅRDEN EFTER ÖVERENSKOMMELSE. HAR ALLTID LITE VÄXTER TILL FÖRSÄLJNING.

OBS!

Flyttat till annan ort. Sidan under uppdatering!




fredag 17 augusti 2012

Pulsatilla ajanensis blommar nu!

Pulsatilla ajanensis (felvänd)
Det är ju inte direkt så många Pulsatillor som blommar vid denna tiden på året tror jag, men jag vet ju inte allt om alla.... :-) Visste inte ens att denna hade lång blomningstid.

Insåg idag att jag inte ens sett allt som redan blommat i trädgården, bara fröställningar nu, och då kanske man ska fundera på att ta sig mer tid till att bara strosa runt.

En växt som jag däremot kolla massor av gånger är Codonopsis vinciflora, den bryter sent och nu äntligen som blommade den. Underbar blå färg som lyser i stenpartiet.

De flesta dagliljorna har jag fått se blommorna på men där finns några som ännu bara har knopp. De är så nya så de har aldrig blommat hos mig. Annars är det gentianor och ljung som kommer ha övertag om ett tag.

Codonopsis vinciflora

Lite blandat i ett av stenpartierna

Frösådde olika Gentianor bl.a. depressa, saxosa, hexaphylla, direkt i stenpartiet i sommar och plantorna blir bättre än i kruka


Potentilla recta ssp. sulphurea alltid i blom

Igenvuxet utanför altanen Skuggviolruta och Stormhatt bl.a.

I komposten perenn solros - till glädje nu

Krasse i komposten en klassiker

Titta upp i det blå! Vem har sagt att Stockrosor bara blir höga i Skåne? En meter högre än jag.

Syrenen har en andra blomning nu :-)

Vill inte vara utan den gamla syrenhortensian

Senblommande Allium

Höstfärg på Cornus som jag ej minns namnet på nu.

Älskar min sumpcypress även om den krympte lite i vintras

En salig röra

Kalmar

Laura Ford
Pulsatilla ajanensis igen.


1 kommentar:

  1. Tänk Carina vad mycket överraskningar en trädgård har att bjuda på!

    SvaraRadera