På gång i mitt trädgårdsliv...

VÄLKOMMEN ATT BESÖKA TRÄDGÅRDEN EFTER ÖVERENSKOMMELSE. HAR ALLTID LITE VÄXTER TILL FÖRSÄLJNING.

OBS!

Flyttat till annan ort. Sidan under uppdatering!




söndag 19 februari 2012

Nytt i somras, försvunnit i somras och perenner jag bara gillar

Känner ni sommardoften av smultron som snart är söta, röda och mogna? Nähä, men det var meningen med bilden! Det här inlägget ska handla om perennerna som jag inte sett i blom innan och sånt som försvunnit, och jag vill ha igen, eller sånt som jag helt enkelt inte får nog av. Smultronen hör egentligen inte dit alls, men de får växa lite överallt, de revar sig in och gör mig förbannad ibland, men oftast är de bara röda och hur goda som helst att stoppa i munnen när man har grejat på några timmar ute.

Arisaema, skulle jag aldrig skaffa! Det passar inte i min trädgård, har ingenstans där de kan växa! Nä, och det stämmer nog, men så fick jag se denna i en trädgård, Arisaema robustum - kolla stammen!


Vet inte ett dugg om den överlever vintern hos mig, inte heller om de andra 7 frösådda och ytterligare 2 inköpta gör det. Nu hade jag dem trots allt i min trädgård, om så bara för i somras. De ska planteras djupt sägs det och jag har nog inte lyckats med det.

Papaver orientale 'Patty´s Plum' - Jag tror det är den enda orientalevallmon som har en förmåga att gå ut sig, genom att den ruttnar! Detta är nog den tredje jag planterat. En väninna var på besök i somras och utbrast "åh titta där har du Pattys Plum" "ja, det har jag ja", svarade jag som inte kom ihåg att jag satt en där och inte heller hade jag sett att den blommade för fullt!


Fyllt Brudbröd - Filipendula vulgaris 'Multiplex' är också en perenn som jag säkert planterat två gånger tidigare, väldigt små exemplar som försvunnit. Nu finns den här, och jag hoppas den stannar för jag bara älskar den!


Försvunnit här däremot Lysimachia 'Beaujolais' och det är nog den enda Lysimachia man kan utrota tror jag. Den vill jag gärna ha tillbaka, första gången jag sådde fick jag många plantor som jag gav bort, men efter det har jag inte fått upp någon från frö.


Liatris är ju ganska vanlig och tråkig - men nej..inte denna Liatris spicata
Jag fick den som en frösådd planta vid ett växtbyte förra sommaren och den hade något mer namn (randig på svenska) och kom från Botan tror jag. Jag satte den i min grusrabatt och den blommade fint i somras. Blommorna var mörkare och mindre än när man har dem i annan rabatt. Jag får se hur de blir nästa år.

Vit hängpimpinell - Sanguisorba tenuifolia -

kan jag tänka mig att ha fler av. Vet bara inte var ännu, för den passar ju inte in var som helst.

Verbascum 'Jackie' -

hör också till de favoriter som det kan få finnas fler av. Sätter den egna frön? Min har inte gjort det, och jag har inte sett en enda fröplanta från den, till skillnad från andra verbascumarter.


Eryngium giganteum 'Miss Willmott's ghost' -

Det kan inte hjälpas detta spöke är för underbart när alla humlor flockas. Ingen egentlig favorit, men jag hoppas att jag inte rensat bort alla eventuella fröplantor. Bienn, tror jag den är, såg inga plantor i somras.

Veronica spicata, en ljusrosa sort som jag inte vet vart den tagit vägen, men den vill jag ha tillbaka! Den kanske finns i någon rabatt vem vet!
Du förstår vilken ordning jag har här!!

Tre bilder till, först Trollius x cultorum 'Alabaster' har jag en ynka planta av, som nog borde flyttas för sitt eget bästa. Den har jag försökt att så flera, flera gånger, men jag lyckas inte, och samma sak gäller andra trolliussorter som inte heller trivs i trädgården. 'Alabaster' vill jag dock gärna ha fler av.

Trollius x cultorum 'Alabaster'


Sist men inte minst, gillar jag även
Knautia macedonica


I min fantastiska värld ser jag hur vädden, smörbollarna och annat växer tillsammans med de andra blommorna på ängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar