På gång i mitt trädgårdsliv...

VÄLKOMMEN ATT BESÖKA TRÄDGÅRDEN EFTER ÖVERENSKOMMELSE. HAR ALLTID LITE VÄXTER TILL FÖRSÄLJNING.

OBS!

Flyttat till annan ort. Sidan under uppdatering!




lördag 23 januari 2010

Prima primula och blyg viol - frösådder som mildrar längtan

Att blogga - jag tycker inte det är så lätt, faktiskt! Det kan ju visserligen vara nästan hur personligt som helst, men någon ska ju vilja läsa också! Det finns måååånga bloggar, och många är bra, riktigt bra! Det finns många sidor med fakta om trädgård och växter,mer eller mindre vetenskapliga, också finns alla forum där man som trädgårdsintresserad kan ventilera sitt intresse. Så vad och hur skriver man i sin blogg? Jag vet faktiskt inte, men idag skriver jag om frösådd, och om några av vårens favoritväxter som jag gärna frösår för att stilla min längtan en sådan här vinterdag när termometern återigen gått ner till - 13,5 grader. Det är för kallt!

När jag nu skriver om frösådd kanske jag ska tillägga att jag inte alltid följer alla regler för hur man ska/bör göra. Jag har vetenskapen om frösådd i bakhuvudet men jag är lat och jag chansar. Troligtvis skriver jag om sådant som gått bra. *L*




Primula och Viol är några av de 200-300 sorters frösorter jag sår varje år, men jag sår även andra perenner, buskar och annueller.. Vissa sorter av primula och viol behöver man dock inte så de klarar sin förökning med råge själv, men även om jag ibland anser de vara ogräs så skulle jag sakna deras spontana uppkomster om de inte fanns.Likaså är det med förgätmigej och olika sippor. Jag samlar även in frön av de sorter jag garanterat vill ska få vara kvar hos mig. Av vivorna ovan är den första en frösådd auricula, de finns i en mängd olika former och färger några av mina byter även färg under säsongen, från aprikos till mer lila. Snygga gröna Francisca i mitten vet jag inte om den är frökonstant - den har jag inte frösått själv än. Den undre japonica rosea är lätt att så men får inte bli för blöt (det får inte auriculerna heller) och den finns i vitt och en sort som heter 'Appleblossom', vilken är rosavit flerfärgad, bl.a. Primulor sår jag ett gäng nya varje år för de kan ruttna vid blöta vintrar.

Så till violerna. Jag sår både Pensé och hybridiserade violer men även en del arter. Det är de små arterna jag gillar bäst.
Åh, när det är tjocka blå mattor av violer som doftar under buskarna eller i häckarna när man går förbi en vårkväll! Underbart! Doftviolerna sår jag oftast inte eftersom de klarar sig själva där de trivs. Penséerna tycker jag är svåra att driva fram till när man egentligen vill ha dem, mina blommar hela tiden utom i mars/april när jag vill ha dem. Men andra så som Viola labradorica med sina mörka blad sår jag gärna - de går ut sig hos mig ibland så det är bra med nya.




Andra sorter jag sår är jooi, sororia alba, sororia 'Freckles' några till, de flesta gror snällt.




Så här gör jag när jag sår: (varierar lite med olika fröer) perenner som inte gror direkt, stenkross i botten av krukan/kärlet, planteringsjord ca 2,5 cm, såjord, frön, stenkross, ut. Perenner som gror ganska snabbt: stenkross, såjord blandat med perlit e.d. frön och stenkross (jag tar det även på ljusgroende och det funkar oftast för mig). Jag ställer ut det mesta efter några dagar inne då de dragit vatten, ibland tar jag in dem igen i mars/april för jag är så otålig och nyfiken, för att se om nåt gror. Gör det det, så kan jag drabbas av panik för det är ont om plats med extraljus inne. Men det är kul!





Ja, det var allt för denna gången, hoppas du blivit sugen på att så ett litet frö...
I kommande bloggar har jag tänkt skriva lite om Corydalis och andra vårlökar jag älskar, min kommande utökning av tomten och lite annat smått och gott som jag klurat på, den som lever får se.

2 kommentarer:

  1. Hej Camilla! Roligt att hitta dig här.
    Jag gillar också violer och primulor. Har sått några förra året, men de är inte utplanterade i rabatter ännu, står i planteringskön.
    Ser att du t o m är tokigare än jag, vad gäller frösådder. Jag är inte säker på att jag kommer över 100 olika sorter i år. Det har blivit ca 70 hittills.
    Ha det riktigt bra!
    Kram
    Christina i Hillerstorp

    SvaraRadera
  2. Ja det är ju så roligt med fröer. Min process är något "simplifierad" först ska jag välja ut dem och då befinner jag mig i drömmarnas land, sedan får jag hem dem. oj oj nu ska sås och så blir det en himla röra, och utav erfarenhet av denna himla röra så har numera börjat välja ut sorter som kan direktsås. I år ska jag på lite förkultivering i förrådet. Vi får väl se... Jag är ju inte så noga jag heller...

    SvaraRadera